mandag 31. mai 2010

Nordic Video Workshop - med Jeff Goodman

Så var det min (Heidemaries) tur til å a en liten tur igjen. Ikke så langt og lenge denne gangen. I lykkerusen da jeg fikk mitt videohus, meldte jeg meg på Nordic Video Workshop i Kristiansand siste helgen i mai med Jeff Goodman.  Jeg tenkte som så at livet er for kort til å lære dette på egenhånd. Jeff Goodman har 30 års erfaring som fotograf fra BBC. Da jeg søkte på navnet hans  skjønte jeg at han nok har en del triks å lære bort. Se www.jeffgoodman.co.uk Han har vært over alt og filmet alt – vunnet masse priser og holder nå kurs i UW video over hele verden. Som forberedelse så jeg blant annet hans filming fra Yucatan "Secrets of the Maya Underworld" – Wooohaaw. Jeg valgte å ikke sammenligne med mine egne fra samme sted.
Etter hvert som arrangementet nærmet seg fikk jeg litt angst. Klart har ”Master Yoda Jeff” masse å lære bort, men har jeg grunnlag nok til å nyttiggjøre meg av dette? Kanskje jeg bare blir dårligst i klasse...

Min enorme erfaring strekker seg tilbake til 10 mars 2010!  Jeg har riktignok med mer pågangsmot enn kunnskap laget masse snutter av friske fraspark i grottene og lykkelige dykkere på tur. Jeg har nok tenkt litt på historien, men scenevalg har ikke akkurat vært spesielt planlagt og i edit har jeg satset på kjappe klipp reddende effektoverganger og frisk musikk ! Amatørgreier– jada – I know. Men det er gøy, og det er jo amatør jeg er. Det   er jo ogaå nokså godt å delta på kurs som helt nybegynner. I know nååthiing – please show me how to do this. Forventningspresset blir ikke plagsomt da

Kurset var lagt til Dvergsnestangen. One Ocean og Carlo stod for dykkingen. Båten hans hadde hatt ett motorhavari, så dykkingen skjedde fra land.  På kurset deltok jeg og 6 danske ”drenger”, samt kursarrangør Lars Stenholt Kirkegaard fra Fotografit (også dansk). Altså var det helst mitt norske nærvær som gjorde dette nordisk! Men det skal sies at de danske drenger var veldig søte, og tok godt vare på meg. Jeg hadde det kjempebra selv om jeg ble litt mobbet for språket.
">De fleste hadde kamerahus og lys fra Light and Motion. På bildet er undertegnede og min dykkebuddy, kursarrangør Lars, med ett utvalg av videohus og lys. (Mitt hus er ytterst til høyre - veldig fint). Grunnen til at jeg smiler så bredt er at jeg på dette dykket fikk til hvitebalansen (jippi) og fikk noen ok opptak. Lars smilte nesten hele tiden.
Workshoppen varte i fire dager, men burde nok ha vart i fem. Vi stod opp kl. 6 om morgen, gjorde to dykk og satt og redigerte hele kvelden. Innimellom var det felles teoriøkter med Jeff, samt masse personlig veiledning. Nivået på deltakerene kan beskrives som nybegynner til "litt øvet". Felles var at alle fra sitt utgangspunkt ble veldig mye bedre.... Vi lærte on scenevalg, fargeinnstillinger, vinkler, sekvens, storyboard og ikke minst redigering.  Mye innput på kort tid.  Jeff var veldig pedagodisk og tålmodig og ga oss gode råd tilpasset det nivået vi var. Ikke minst viste han hvordan klipp tilpasses hverandre og gir "smothe overganger" uten bruk av effekter.
Så, til slutt var det å samle det vi hadde lært inn i et lite klipp som ble presentert for de andre. Min lille 2 minutter film om livet under Varoddbrua var det jeg fikk til. Langt igjen kanskje, men utrolig mye bedre enn noe jeg kunne laget for 5 dager siden. (Ikke le av talekommentarene mine)




Lyst til å lære mer om UW Video? Lars Stenholt Kirkegaard kommer til Dykkersport i oktober og holder ett basic helgekurs/workshop. Følg med på våre hjemmesider. Så, hvis du blir virkelig bitt av basillen vil det bli Workshop med Jeff Goodman til neste år også, og jeg holder av noen plasser til Dykkersport folk.

Lurer du på noe om dette - bare kom innom i butikken og spør meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar