søndag 1. august 2010

Plura. Grottedykking i Nordland

 Har jeg husket alt??

Klar for kursdykk i Litjåga - 2008



















Når det lakker mot august får jeg en trang til å ha det litt kjølig, vått og mørkt. Det er Pluratid - ett av sommerens faste innslag. Siden 2004 har uke 33 betydd grottedykking, vakker natur, bål og masse hyggelig folk. Er rett og slett blitt avhengig.

For de som ikke vet er Plura en vannfylt grotte i Nordland, litt Nord for Mo i Rana. Hvert år treffes grottedykkere til den årlige uke 33 samlingen. I tiden før det er det gjerne grottedykkerkurs og litt opplading. Jeg skal opp å holde kurs i uke 32, og deretter delta på treffen i uke 33.

Det blir gjensyn med mange gode venner , og en mulighet til å få noen nye med samme kanskje noe smale interesse som meg selv. De siste årene har det vært dykkere fra Norge, Sverige, Finland, Russland, England og Mexico med på treffen. (Lurer på hvorfor ingen danske har kommet oppover - tør de ikke?)

Treffen er i regi av Norges Grottedykkerforbund og er åpen for alle grottedykkere og grottedykkerinteresserte...  I tillegg til en treff med mye fin dykking er det bålkos rundt det legendariske bålet i Plura, og det avholdes et uformelt Nordisk mesterskap i Camping, underlig stasj og kjekke saker. Sauna, potetkanon og ølheis er eksempel på hva enkelte bare må ha med.

Når man skal to uker på grottedykking er det ikke bare å pakke sekken kvelden før. Så selv om jeg ikke reiser før på fredag har dagen gått med til å sjekke dykkersutstyr og småpakke litt. Joda har visst alt. Så skal jeg jo ha med kompressor så alle kan fylle luft og litt ekstra til kurset. Litt ekstra plass i år tar videoutstyr og lys men det var litt ledig plass oppunder taket i bilen ifjor, så det går nok veldig bra! Får til og med skvisa inn den nye varmevesten som skal prøves ut.

Mygg og kulde sier du? Nei det har jeg glemt siden i fjor. Nå bare gleder jeg meg.

Det er ikke nett eller mobildekning i Plura, men det kan komme litt oppdateringer i forbidnelse med turere til sivilisasjonen - Mo i Rana.

Følg med!

Heidemarie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar