tirsdag 16. mars 2010

Kalimba og Maya Blue - restriksjoner

To heftige dykkedager i Kalimba og Maya Blue. Lise var litt skeptisk til restriksjoner, dvs litt trange deler av grottene. Hun er langt på vei kurert etter de to siste dagene. Kalimba er en utrolig vakker grotte - lenge min favoritt. Faktisk ble jeg så imponert og gira første gang jeg var i Kalimba at jeg døpte båten min for Kalimba når jeg kom hjem. Ikke alle har en båt oppkalt etter favorittgrotta si! Kalimba er lys, vennlig og dekorert. Den er akkurat sånn passe trang - litt teknisk krevende og kjempemorsom å dykke. Damen som ikke likte restriksjoner glemte at det var skummelt og bare nøt turen. Se bare på dette:

Maya Blue er en helt annen type grotte. Hovedtunellene er store. Grotta er mørkere og dypere. Det er halocline, dvs det skille som oppstår der ferskvann møter saltvann. En sykt kul effekt når man svømmer inn i det. Mer om halocline i morgen:) Første dykk var til Hostage hall. Dette er et jump fra A tunellen - også en av mine favoritt dykk. Det går opp og ned gjennom noen trange restriksjoner og ender i en stor hall med ett utrolig flott blåhvitt lysskjær. Ok - på grunn av at damen med videokamerae klusset med hvitebalansen ble det ingen bra bilder fra Hostage Hall:( Dere må dra å se selv. I en av restriksjonene ble det visst litt silt. Et uheldig benspark Da er det veldig greit å ha kontroll på lina.
Ellers så er det fryktelig gøy å filme. Jeg ser steder jeg har vært mange ganger før på en ny måte, får noen nye utfordringer (eks. svømme igjennom restriksjon med kamera), bruker masse luft og blir støl i armene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar