onsdag 24. februar 2010

The Caves - Jippiiiii



Så begynte det å løsne litt. Sent tirsdag kveld ankom bagasjen. Kl 0800 i dag var det avreise til Cenote Car wash for å ta turens første dykk. Car wash ligger 10 min kjøring på veien mot Coba. Rett ved veien og lett tilgjengelig har cenoten fått navnet fordi Taxi sjåførene pleide å vaske bilene der. Nå er det et populært sted for grottedykkere, caverndykkere og badere. Cenoten er ganske stor, og det er fint å dykke både motsrøms og medstrøms. Øyvind og jeg har alltid det første dykket der for å varme opp. Vi dykker sidemontert, det vil si at vi har en flaske på hver side i stedenfor ett dobbeltsett på ryggen. En veldig smidig og fin konfigurasjon for grottedykking. Denne gangen funket det meste og vi hadde to flotte dykk på en 70-80 min. Første dykk til Adrianes room og Cell block. Andre dykket til Room of tears og videre inn. Adrianes room og Room of tears er to av de mange fantastisk flotte dekorerte rom man kommer til inne i grottesystemene i dette området.Jeg blir lykkelig av å komme til sånne steder. Hadde det ikke vært for at noen fikk ideen om å dykke inn i vannfylte underjordiske elver og små hull i bakken hadde disse stedene forblitt en hemmelighet.

Ute igjen etter dykk ble ting ennå bedre. Bilen vår var ferdig på verkstedet. Mekanikern hadde supermann t-skjorte på så det må jo være bra. Man er ganske avhengig av bil hvis man dykker på egenhånd i Mexico. Vi har derfor brukt en liten formue på leiebil. I fjor ble jeg lei og kjøpe En Ford Explorer 1999 av en svensk grottedykker som heter Kai, rett før jeg dro hjem. Bil bruker den mot å "passe" på den for meg, og tre dager før jeg kom ned røyk oljepumpa. Men i dag ble den friskmeldt. Vi har bil! Hvorvidt dette er lønnsomt i forhold til å leie kommer jeg tilbake til når jeg får oversikt over hvilke reparasjoiner som har vært nødvendig siste året..Var visst endel - Litt usikker på regnestykket! Men i morgen blir det dykking i Chang Hol rett syd for byen. Gleder meg!!

1 kommentar: