søndag 9. desember 2012

Sidemontert = dykking uten vond rygg!!

Sidemontert dykker i Kalimba

17 timer dykking  på fem dager i en magisk eventyrverden.  Vannet er varmt, temperaturen i lufta behagelig og maten er god. Solbrenthet er ikke noe problem:-) Grottene har solfaktor Gollum. Det er en foreløpig oppsummering av ferien så langt.  Pluss en ting til - selv med en mengde dykking er ryggen like fin:-) Sidemount rigg er helt suveren på den måten at det ikke belaster ryggen. Også de som har dårlig rygg eller skuldre kan dykke med to flasker. Hodet kan beveges fritt, og du kan svømme sidelengs og opp ned uten å miste oppdriften. Praktisk i grotte, og selvsagt også  både praktisk og komfortabelt i åpent vann.


I dag hadde vi to fine dykk i Kalimba. Kalimba har vært en av mine favoritter helt siden mitt første dykk der i 2003. Har til og med kalt opp båten min etter denne grotta (Skummelt nerdete - jeg vet) 
Kalimba er rikt dekorert og relativt trang og man man må bevege seg varsomt for å ikke ødelegge noe. Det er ikke lov å bruke stage eller scooter i her. Kamera ble festet på linen før vi svømte inn i Boa- restriksjonen (grotta er trang og bukter seg som en slange:-), dette for å unngå skader på grotta. Så ble det tid for litt bilder på veien ut  i de mere åpne partiene. 

Vanskelig å vise hvor fint det er bare med et bilde, men sånn ser det ut bare mye finere.

Parti fra Kalimba
 Tar med meg Kalimba inn i drømmeland og er klar for nye eventyr i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar