tirsdag 5. april 2011

19 glade foto "nørder" på tur i Rødehavet

Vi møtte danskene i København og så gikk turen sydover. Sent lørdag kveld ramlet vi ombord på SeaQueen i Hurghada havn - en gammel russisk stålbåt. Akkurat passe fin og hadde alt vi trengte. Øl måtte medbringes, så sammen med dykkerutstyr, fotoutstyr og bagasje ble det en anseelig mengde greier som skulle om bord.  Når alt ble pakket opp og satt sammen søndag morgen var det bare å konstatere -  her er jeg blandt venner - Hugyen min var i særs godt selskap! Mye "pisse"lekkert utstyr, og tydelig at vi var mange med samme "fotopusher". Det var riktig mange Hugyfot og Light and Motion hus, og et meget stort antall SOLA lys fra Light and Motion ombord. Det var rørende vakkert.

Turdeltakere og dykkeledere med kamera utstyr

Vi tøffet sydover fra Hurghada. Det var lenge siden sist jeg var i Rødehavet og jeg ble overrasket over hvor mye skader det var på korallrevene rundt om.   Mye blekede koraller og sykdom. Kvaliteten på dykkestedene tok seg imidlertid opp. Det var også relativt få andre dykkere ute. bra for oss, men katastrofalt for turist og dykkeindustrien i Egypt. Det ble mange flotte dykk, og det manglet ikke fotomotiv. Livet på en liveaboard er ekstremt behagelig. Vi ble vekket kl 0630 og hadde første dykk kl 7. Så "morgenmad", ordne utstyr, sove litt i solen, dykke, spise, sove i solen, dykke, sove, dykke spise, øl, sove. Jeg har ekstremt lett for tilpasse meg sånne forhold.  Litt bading var det også tid til.

Onsdag og fredag kveld fikk vi sett litt på andres bilder  - alle leverte to bilder hver.   Masse inspirasjon å hente. Det var veldig mye fine bilder og video som ble laget.  Vi var på ulike nivåer så klart men alle fikk til noe bra.

Av det jeg har sett fra turen så langt er  Mikkel Noe-Nygaards bilder og Henrik Hedegaards video mine absolutte favoritter.  Sjekk Mikkels bilder fra rødehavet:  Mikkels bilder
Henriks video kan du se her Henriks Video

Vakkert - ikke sant? Begge brukte SubSee dioptere.  Disse "forstørrelsesglassene" kan settes på utenfor de fleste kamerahus med adapter og kan tas av og på under vann. Fantastisk gøy leketøy. Her er Mikkel in action:

Mikkel leker med SubSee
For den ikke så macrointeresserte (Frank), var nok det beste dykket vraket av Salem Express. Skipet gikk ned i 1991 og mer enn 1000 pilgrimmer antas å ha omkommet. Sterkt å svømme inn i lasterommet der passasjerens baggasje lå. 
Frank ser ned på vraket av Salem Express

Selv hadde jeg en kjempeuke. Jeg fikk testet ut mine nye lektøy, INON blitser og SubSee Dioptere. (Tusen takk til Steen for alle gode råd) I tillegg til mitt eget kamera, fikk jeg også testet et Nikon Coolpx p7000 i et Fantasea hus på et dykk. Det var en positiv overraskelse. Lett å bruke - full kamerakontroll. God videofunksjon og muligheter for manuelle instillinger.  (Cannon G12 - go home:-) Jeg dykket med mange supre buddyer, takk for dykkene. Og til alle dere andre ombord - takk for en kjempetur. Jeg vil på tur med dere igjen. Sett opp flere sånne turer, Lars.


Noen av bildene mine fra turen kan dere finne her: Mine Rødehavsbilder

Ojoj akkurat i skrivende stund ser jeg at Linda har lagt ut en video fra turen. Masse flotte fargerike fisk og glade dykkere - kjempebra. Se Lindas video




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar